Ivo en Nina een jaar de wereld rond!

Laos! Schoonheid en armoede

Lieve mensen,

Al weer een tijdje geleden dat we een berichtje plaatsten. We wilden wachten tot we een pc zouden vinden die ook foto's kon uploaden maar dat blijkt in Laos toch niet gemakkelijk dus deze keer eerst het bericht en dan pas vanuit Vietnam straks de foto's die erbij horen.

Op dit moment is Ivo hier in Vang Vieng aan het 'tuben'de lokale sport hier. Houdt in opeen binnenband van een vrachtwagen de rivier af zakken en dan bij ieder barretje wat je tegen komt stoppen voor bier of Lao Lao Wisky in buckets gemixt met cola en red bull. En daar van alle 'swings' die ze gemaakt hebben afspringen en in modderbaden gevechten houden. Klinkt erg leuk en alle deelnemers komen tegen de avond ook zonder uitzondering zeer dronken en vrolijk en smerig terug.

Ik had me er vandaag op verheugd mee te kunnen doen omdat mijn gips eraf zou kunnen maar na een controlefoto vanmorgen in het ziekenhuis hier blijkt de breuk goed te genezen maar nog helemaal niet 'dicht' te zijn. Ik moet nog minstens 2 weken meer in het gips en gips en water gaan niet goed samen helaas.

Vandaar dat ik mijn hangmatje bij onze bungalo aan de rivier (ja, het ziet er zo geweldig uit als jullie je nu misschien voorstellen) heb verruild voor dit internetcafe om jullie op de hoogte te brengen van de afgelopen weken.

In Chiang Mai (Thailand) hebben we nog een paar daagjes gechillt en bijgekomen van wat darmfloraproblemen vanuit Pai. We zijn naar de dierentuin geweest waar ze 2 pandaberen hebben. Wat een geweldige beesten zeg! Beetje stoeien met elkaar en daarna achteroverzittend op een stoel (echt waar!) bamboe eten. We hebben erg gelachen.

Daarna zijn we via een lange busreis (busreizen duren de laatste tijd altijd veel langer dan aangegeven, bv 8 ipv 5 uur, maar wij hebben de chillmode te pakken dus maakt het niets uit) naart de grens met Laos gegaan, Chiang Khong heette het dorpje volgens mij. In de bus hadden ze ipv 4 stoelen naast elkaar 5 stoelen naast elkaar gemaakt zodat kleine Ivo met zijn brede rug er niet op paste en steeds mijn gipsen elleboog in zijn zij kreeg. Voor ons in de bus zat een tijdje een jonge monnik, compleet met kaal hoofd en oranje gewaad. Toen ik even mijn hoofd over het randje stak om te kijken zat hij achter zijn laptop racespelletjes te spelen. Het boeddisme is niet meer wat het geweest is denken we haha. Ivo heeft namelijk ook al jonge monikken met neppistolen op elkaar zien schieten en meer van dat soort on-heilig gedrag. De volgende dag al vroeg op om ons visum te gaan regelen. Daarvoor moesten we eerst het land Thailand uit, dan de rivier oversteken en daar uren in de rij en 20 formulieren invullen samen met alle andere toeristen, nog wat dollars betalen en dan kregen we onze stempels en mochten we Laos in. Daar moesten we nog een paar uur wachten en toen kon onze lang verwachte 2 daagse bootreis over de Mekong rivier aanvangen. We hadden gekozen voor de slow boat omdat iedereen zegt dat dat het leukste is en er ieder jaar dodelijke ongelukken gebeuren met de fast boat. Ze hadden ons voor vertrek zachte stoelen beloofd maar we hadden voor de zekerheid toch ook maar een kussentje gekocht en dat was maar goed ook. De boot, die eigenlijk helemaal niet zo groot was, bevatte 100 mensen en die moesten zitten op gammele bankjes van een paar planken met je knien weer tegen het volgende bankje. Dat 8 uur per dag. ERG ONcomfortabel. Maar als je er eenmaal een beetje aan gewend was was de omgeving wel echt de moeite waard. Alleen maar jungle en bergen met af en toe een klein dorpje met bamboe hutjes waar de boot dan aanlegde om een Laotiaan met wat kippen of vis in te laten stappen. We hebben op de boot veel lol gehad met een 3tal Australiers en Raf, een Belg. De crew van de boot werd hoe langer hoe dronkener en probeerde Ivo om de paar minuten drugs te verkopen. Blijkbaar roept zijn korte koppie dat op ;-)

We hebben overnacht in een bergdorp, ietsje luxer dan de andere dorpen in een krakkemikkig guesthouse waar de Aussies al meteen hun eerste joint te pakken hadden en er later opium pannekoeken gegeten werden. En na de volgende dag weer 8 lange uren op de boot doorgebracht te hebben kwamen we aan in Luang Prabang, de culturele stad van Laos. Voor 50.000 kip (zo'n 5 euro, je voelt je hier snel miljonair) een guesthousje gevonden en van de restaurantjes in Laos genoten. We kwamen er al snel achter dat Laos duur is qua eten, dat komtvooral omdat ze alles moeten importeren omdat ze zelf niks verbouwen.

In Luang Prabang gaan de monikken iedere ochtend om 6 uur de straat door om voedsel te ontvangen van de bewoners. Ik hadal erg lang geroepen dat ik dit wilde gaan bekijken maar ik bleek echt iedere ochtend te luite zijn. We hebben door de stad gewandeld, ook door de armzalige wijkjes waar de Laotianen wonen. Het is echt een heel arm land hier!

We zijn ook met eengroep mensen die we ontmoetten naar deKong Si watervallen gegaan. Echt heeeeeeeeel mooie watervallen en ook heel gaaf om langs naar boven te klauteren, en om vanaf te springen (volgens ivo dan, mijn gips en ik waren fotograaf).

Ivo heeft ook een dag een trekking gedaan naar verschillende bergdorpen. Was heel gaaf en hij kwam terug vol informatie over de verschillende bevolkingsgroepen (Hmong, Kmhu en Lao people maar daar zal hij de volgende keer meer uitleg over geven het heeft te maken met welke bevolkingsgroepen waar wonen in de bergen en wat voor huizen ze hebben, maar ik weet de volgorde niet meer).

Na een paar dagen Luang Prabang, waar we ook onze vriend Martijn uit Pai weer tegen kwamen, zijn we door gereden met een busje naar Vang Vieng, the place to be volgens velen, vanwege de sfeer en het tuben. Hier zijn we nu een paar dagen. Het is hier erg gezellig en de natuur om Vang Vieng heen is geweldig!! We ontbijten hier 's ochtends met heerlijke sandwiches en daarna gaan Raf en Ivo tuben. 's avonds eten we ergens waar je liggend kunt eten (overal hier) en waar op tv friends wordt gedraaid. En daarna later op de avond naar de bucket-bar (emmertjes met veeeeeel alcohol en beetje frisdrank en wat rietjes) waar echt leuke muziek wordt gedraaid en mensen ook dansen. Eergisteren zijn we nog naar wat grotten gewandeld waar Ivo en Raf buiten een partijtje hebben zitten schaken aan een tafeltje en ik een koe heb weggejaagd die het schaakbord graag wilde opeten.

Morgen gaan we weer door met de bus naar Vientiane, overdag ook weer deze keer want is geweldig om het land te zien. Er is hier maar 1 weg in dit land zo ongeveer waar 2 auto's per uur overheen komen en alle dorpen aan zijn. Je moet continu uitwijken voor kinderen, koeien, honden, kuilen etc etc. De mensen zijn echt arm en hebben heeeeel veel kinderen die ook allemaal meewerken met de ouders. We hebben al verschillende hummeltjes met zware manden met takken zien sjouwen of de was zien doen. Maar de mensen hier lijken er redelijk tevreden mee te zijn. Misschien is dat maar schijn. Ze snappen in ieder geval niet wat wij toeristen komen doen vanuit onze landen waar we alles hebben (internet, tv, electriciteit, eten) naar hun land waar niks te doen is. Probeer dan maar eens uit te leggen dat het voor ons anders voelt. Toch schaamte voor onze rijkdom hoor!

Ook in het ziekenhuis vanmorgen mocht ik als 'falang' (=buitenlander) weer eens voor alle anderen. Ik ben dan blij dat ik tenminste ook het 10 of 20 voudige moet betalen voor mijn bezoekje dan een gemiddelde Laotiaan (nog slechts 15 euro voor x-rays en doktersadvies).

Laos maakt indruk, ondanks het wennen aan de malariapillen, aan de viezigheid, aan het erg slecht engels spreken van de mensen, ze zeggen gewoon overal 'yes' op maar begrijpen er geen bal van. Schijntgezichtsverlieste zijn om te zeggen dat je hetnietbegrijpt.Het is hier bijzonder, zeker voor een paar weekjes. Een aanrader!

Zaterdag vliegen we vanuit Vientiane naar Hanoi om daar maandag Anouk op te wachten op het vliegveld. Ik heb er enorm veel zin in ook al staat Hanoi op dit moment helemaal blank en zijn er al 20 mensen overleden door de overstromingen. Weeronline geeft aan vanaf maandag zon, dus daar gaan we voor!

Tot snel inclusief de foto's!

liefs van ons

Reacties

Reacties

L.hulst@staatsbosbeheer.nl

Schitterende verhalen en ik wens je veel sterkte met je arm. Nina, ik denk nog vaak terug aan ons gesprek en heb er erg veel aan gehad.
Heel veel plezier samen
Groetjes

Leo van der Hulst

Kevin

Hoi Ivo en Nina,

Jullie kennen mij niet maar ik wilde even zeggen dat ik erg geniet van jullie reisverhalen en foto's!
In februari gaan mijn vriendin en ik zelf een jaar lang de wereld over (http://kevinenmelina.reismee.nl) dus door het lezen van jullie verhalen begint het overal te kriebelen!

Ik hou het in de gaten en heel veel plezier nog!

Grtz, Kevin

Lucienne

Het klinkt allemaal helemaal prima. Lekker doen waar je zin in hebt. Ik heb ook weer een tripje van 2,5 week gepland naar India maar dat is al van voor tot achteren uitgetekend. Ik ga niet klagen, heb november en december vrij voor ik 1/1 aan een nieuw baan begin.

Mary

Hi lievekes. Fijn om een nieuw verhaal van jullie te lezen. Laos, kan me voorstellen dat je veel dingen die je tegenkomt en beleeft, nooit zult vergeten. Soms klinkt het wel erg toerist, tuben, friends kijken. Fijn dat je arm goed geneest. Doe het wat dat betreft nog maar even rustig aan. K en K

Deborah

Wat een mooie foto's en verhalen allemaal! Het is echt genieten om vanuit hier mee te lezen. Ik verheug me alweer op het volgende avontuur. Gaan jullie
mel en Erik nog treffen? Veel plezier.

Lex, Ruud en Martin

Hhhhheeeeeeejjjjj Nina,

Hier een reactie van VG West!?!?!?!?!?! Sneu van je arm maar zo te zien zijn jullie nog wel lekker aan het genieten! We lezen hier alles mee en zijn stinkend jaloers op jullie ;-)
Leuk om te zien dat jullie naast site seeing ook aan het relaxen zijn en toch veel hebben gezien.

Hier gaat alles goed, Cor, Mike en Arie gaan weg naar Centraal. Lex wordt "Senior" Service Coordinator van HGL en leest het boek van Covey (is een mooi slaapboek ;-). Martin is nog steeds en gaat nog lang duren met zijn afstudeerscriptie. Ruud is de constante factor hier als hij niet van een wc bril verliest (vertellen we je nog wel hahaha)

We houden jullie reisverhalen in de gaten.

Groetjes,

Lex, Ruud en Martin

Willeke

Wat een foto's!!! Ziet er echt heel goed uit!! WOUW!!!

Vincent (LangeLeppel)

Het is ook veel leuker om te schrijven als het massaal wordt gelezen toch?
Succes met de gips-schaar - Sinterklaas kadootje? Een witte arm - en een bruine....
Veel plezier daar!

Desiree

Namens mij en mijn Deutsche metgezellen trouwens nog bedankt voor het wijzen op die fantastische slaapplek in Vang Vieng! Ik hoor het wel als jullie nog meer tips hebben (best handig dat jullie die route voorafgaand aan mij doen...) Blijf lekker genieten en tot snel!?X

Joep

Klinkt nog steeds erg super. Jammer van je arm! Maar ach je hebt nog een paar weken te gaan ;-)

Kus Joep (ook voor Jou Ivo)

Jenny en Robert

Hey Ivo en Nina
Laos was wat dat betreft erg leuk he... wij vonden het iig beter als cambodja (dit was natuurlijk weer leuk op een andere manier)
Hoe vinden jullie Vietnam tot nu toe?! ... we zijn erg benieuwd naar jullie ervaring van dit mooie land
gr ons

Friedo de Valk

Hoi Nina en Ivo,
Zo nu en dan heb ik tussen de drukte door ff rust nodig. Ik surf wat op het internet en kom jullie site dan tegen. Eerst scan ik snel even de reisverhalen en dan op mijn gemak genieten van de foto's. Wowww!!! Wat is de wereld toch mooi. En wat leven wij in de Nederland toch in een luxe. Laos doet me een beetje denken aan het platte land in Zuid China. Schoonheid en Armoede. Ik hoop dat jullie ook volop genieten.
Tot de volgende reactie. Veel groeten Friedo

Hanneke van den Heuvel

Hoi Nina en Ivo,
Ik was laatst (eindelijk) bij Mary die mij over jullie reisavontuur vertelde. Omdat ze volgende week al jullie kant uit komt en met kerst (?) nog een weekje met jullie op zal trekken, stuurde ze mij jullie site door. Wat een geweldige verhalen. Ondanks het ongeluk en verdere ongemakken leest het in ieder geval als een 'eenmaal in je leven' reis. Hoewel we elkaar niet kennen (Ivo) of maar incidenteel ontmoet hebben (Nina) voel ik me via Mary's verhalen wel bij jullie betrokken.
Ik wens jullie nog heel veel mooie avonturen en zo min mogelijk ongemakken. Liefs,
Hanneke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!